Recomandarile Amphion

Deschiderea programului

 

Trecerea dintre ani a însemnat pentru Sibiu şi deschiderea oficială a programului „Sibiu – Capitală Culturală Europeană 2007”. Prilej de mândrie sau de cârcoteli, model de interculturalitate sau probă de foc pentru români, un lucru este indiscutabil: Sibiul este în 2007 un punct aparte pe harta culturală a Europei.
Prezent acolo prin mai bine de jumătate din board-ul său, echipa Amphion încearcă să vă ofere mai curând informaţii, aşteptând comentariile din partea voastră.


Potrivit intenţiilor organizatorilor, numai evenimentele din 1 ianuarie 2007 au fost puse sub semnul „Sibiu – Capitală Culturală Europeană 2007”. Deschiderea oficială a programului SCCE 2007 a fost prefaţată de inaugurarea noului sediu al Bibliotecii Judeţene Astra şi a fost încheiată out-doors, prin spectacolul complex de „teatru al focului” oferit de compania franceză Groupe F (compusă din actori ai teatrului de stradă, comedianţi, muzicieni, fotografi, mecanici, ingineri, acrobaţi şi dansatori), urmat de concertul Chris Norman şi Smokie.
Evenimentul cultural cel mai semnificativ a fost însă găzduit de Sala Thalia din Sibiu: concertul extraordinar oferit de Philarmonie der Nationen, condusă de Maestrul Justus Frantz. Celebra filarmonică a fost fondată în 1995, este compusa din 196 de muzicieni din 40 de ţări şi îi are ca mentori pe Leonard Bernstein şi Yehudi Menuhin.


Nici locul desfăşurării acestui eveniment nu este unul lipsit e semnificaţie. Primul teatru din România şi unul dintre cele mai frumoase din Europa, Sala Thalia a fost construită în anul 1787 de Martin Hochmeister, iniţiatorul primei librării de la noi din ţară. Construcţia este o adevărată bijuterie arhitecturală, cu două balcoane şi o lojă pentru guvernatorul Transilvaniei. Deşi destinaţia principală pe care o are astăzi este aceea de a sluji muzicii, iniţial sala a fost concepută pentru a găzdui reprezentaţii teatrale. În lipsa unui spatiu adecvat în centrul oraşului, s-a hotărât construirea teatrului în Turnul Gros din centura de apărare a oraşului. Distrusă de două incendii de proporţii (în 1826 şi în 1949), Sala Thalia a fost reconstruită, oferind de-a lungul timpului scena sa unor personalităţi ale culturii româneşti, precum George Enescu. Chiar şi Mihai Eminescu i-a fost oaspete, în calitate de… sufleur, într-o piesă jucată de trupa lui Mihai Pascaly într-o „excursie de propagandă artistică şi naţională prin Ardeal“, în 1867.

 A fost prima dată când se juca în limba română, iar trupa nu a plătit taxe pentru sală, întrucât a prezentat şi spectacole gratuite, pentru săracii oraşului. Presa vremii relatează că s-a jucat tot timpul cu casa închisă, iar la unele reprezentatii au fost prezente şi oficialităţile oraşului. (Informaţiile cu character istoric au fost preluate de pe situl Filarmonicii de Stat din Sibiu http://www.filarmonicasibiu.ro/


Şi 140 de ani mai târziu, Sala Thalia a fost ticsită de oficialităţi (nu doar locale), iar  Philarmonie der Nationen a concertat sub semnul sub care a susţinut toate cele peste 1000 de spectacole de la înfiinţare: prin muzică se poate îndeplini visul comun de a schimba lumea în bine şi de a atinge pacea şi întelegerea universală.
De altfel, Philarmonie der Nationen nu este la prima sa contribuiţie la programul Sibiu - CCE 2007; promovarea internaţională a programului a debutat de asemenea printr-un concert de muzică clasică susţinut de Filarmonica Naţiunilor, în 19 octombrie 2006, la Berlin.

În cadrul concertului de la Sibiu din 1 ianuarie 2007 au fost prezentate pasaje muzicale aparţinând câte unui compozitor din fiecare ţară europeană; România urma să fie reprezentată de Rapsodia I a lui George Enescu, însă dirijorul a renunţat la această bucată, considerînd orchestra insuficient pregătită pentru susţinerea ei.


Filarmonica Naţiunilor mai pregăteşte pentru Sibiu concertul “Infrăţirea Tuturor Popoarelor”, eveniment anunţat iniţial pentru data de 9 mai 2007, de Ziua Europei, dar neconfirmat încă de situl oficial al programului.
Deşi declarativ au avut rolul de a marca integrarea României în Uniunea Europeană, evenimentele culturale ale zilei de 31 decembrie 2006 au constiutit o prefaţă onorantă pentru deschiderea programului Sibiu – CCE 2007. După concertul de orgă găzduit de Biserica Evanghelică, a urmat spectacolul Phoenix din Piaţa Mare a Sibiului, devenită neîncăpătoare pentru sutele de mii de fani sau curioşi.

 În „vână” şi în mare formă, „foenicşii” au depăşit cu graţie câteva bâlbe de sonorizare, vreo două corzi rupte şi o aproape insesizabilă încurcătură de texte, reuşind să integreze, sub semnul comun al muzicii, o mare de oameni de vârste, etnii şi educaţii diferite.